tiistai 17. kesäkuuta 2014

Minne katosi ystävä?

Olen miettinyt vuosien saatossa erästä ystävääni. Olimme kuin paita ja pylly vielä 2005, olimme aina yhdessä. Viikonloppuisin hän saattoi soittaa mulle, että lähdenkö hänen kanssaan viikonlopun ruokaostoksille, voisimme sen jälkeen käydä vaikka kuoharilasillisella.
Vietimme viikonloppuja yhdessä, olimme hänen mökillään pohjoisessa ja joka päivä nähtiin töidenkin puolesta.
2006 tapasin mieheni ja yhteydenpito luonnollisesti väheni, syystä että HÄN ei halunnut "häiritä", eli meidän tapaamisemme olivat oikeastaan töissä. Lopetin tuolla työpaikassa 2008 ja menin toisaalle töihin. Olimme edelleen yhteydessä silloin tällöin, usein minun aloitteestani.
2009 menimme naimisiin, hän oli luonnollisesti kutsuttujen joukossa ja olikin kanssamme juhlimassa.
Sitten tapahtui jotain. Kai elämäntilanteemme olivat niin erilaiset, minä juuri naimisiin mennyt, hän jo kahden, kotoa muuttaneen aikuisen pojan äiti, yksin asuva äitiäni vuotta vanhempi nainen.
Ikäero ei koskaan ollut esteenä ystävyydellemme, päinvastoin. Kun kaksi samanlaista kohtaa, ikä on vain numero.
Olen ikävöinyt ystävääni kovasti.
Hän on törmännyt mieheeni muutaman kerran ja aina sanonut samaa: "pitäisi soittaa" - kuitenkaan koskaan soittamatta.
Hän ei ole nähnyt edes lastani, joka täyttää ihan kohta 3. Hän ei nähnyt minua edes raskausaikana, eli viimeisin tapaamisemme on tuolta vuodelta 2010 alkuvuodesta, silloinkin sattumalta.
Minä olen laittanut tekstareita, ehdottanut tapaamista, kysynyt koska sopisi. Vastaus on aina sama: "kun töiltä ehtisi".
Pari vuotta yritin ehdotella tapaamisia ja sitten lopetin. Tiedättehän, kun aikansa yrittää eikä mitään tapahdu, lakkaa yrittämästä.

Olen miettinyt syitä hänen käyttäytymiseensä. Olen miettinyt, häpeääkö hän kenties jotain? Onko jotain, mitä hän ei halua minulle kertoa? Onko hänellä kenties jotain sutinaa jonkun eksäni kanssa? Hän on aina ollut enemmän nuorempien miesten perään ja on puhunutkin mulle aikanaan eräästä, jota tapailin- ja tuo puhe oli hyvin ihailevaista.

En tiedä. Oli miten oli, ystävääni on ikävä. Haluaisin kovasti ottaa yhteyttä, mutta miksi se tälläkään kertaa johtaisi mihinkään?

Ei kommentteja: