sunnuntai 27. syyskuuta 2015

perkeleen puregon!!

Mua ottaa aivoon ihan satasella. Mä en halua alkaa pistämään itseäni. En halua punktioon, en  halua ultraan, en halua matkustaa kahdesti Tampereelle, en halua EN!! miksi helvetti ihminen joutuu tällaista paskaa kokemaan?

Mua jännittää tuo iltainen pistäminen niin täysillä. Pää täynnä kysymyksiä, mihin kukaan ei voi tänään vastata. Tänään mun pitää aloittaa pistäminen.

Onko siis väliä mihin aikaan pistän Puregonin? klo 21-22 välillä lukee sairaalan paperissa ja hoitaja sanoi, että noin puolisen tuntia saa maksimissaan heittää pistoaika edellisestä.
Pelkään niin, että sössin tuon pistämisen jotenkin. Joko mä saan sohlattua sen sikakalliin ampullin hajalle tai rikon sen kynän tai jotain katastrofaalista tapahtuu.

Vaihdanko neulan joka piston jälkeen? Ampullin kanssa on muutama neula ja kun sain polilta kynän, siinä oli kaksi neulaa jonkun suolalioksen mukana- kai nekin neulat voi käyttää??

Orgalutran, sitäkö pistetään sitten joskus  myöhemmin? Polilla ei puhuttu mitään Orgalutranista, luin sen reseptistä. Kai se on jokin jarru, että ei kypsät tuotokset karkaa omine lupineen reissuun, vai?

Mä pelkään niin sikana kaikkea haittavaikutuksia, hyperiä, sairaalareissuja...mä olen ihan varmasti yksi tuhannesta, joka saa jotain todella vakavia haittavaikutuksia.

Miten te itsenne pistäjät olette pärjänneet- auttakaa mua!


5 kommenttia:

Toiveena vauva. kirjoitti...

Hyvin se menee ! Mä ainakin vaihdoin aina neuloja kun gonalin mukana tuli paljon neuloja. Ja luulis et neula tylsistyy jos sillä samalla aina että kohta se ottaa paljon kipeämpää sen takia ;o Orgalutran on mulla alkanu ekan ultran jälkeen tai joskus kp7 ehkä.
Hiiirveästi tsemppiä !! <3<3

Melli kirjoitti...

Ihan rauhassa vaan! Mä pistin aina tasan klo 21. Ekoilla kerroilla saattoi heittää noin vartilla, kun en uskaltanut pistää heti. Mies pisti silloin kun en itse pystynyt, mutta silloin nipisti lujempaa. Ite kun pistää,sen neulan saa varmaan suorempaan menemään, eikä oikeestaan tunnu missään.

Vaihdat jokaisen pistoksen jälkeen neulan, niitä sait varmaan sairaalasta tai apteekista mukaan reilusti. Varaa aikaa ennen pistosta ja aloita valmistelut ajoissa ja seuraa ohjeita, vaikka se tuntuisikin typerältä. Me pelättiin ihan samoja asioita kuin sinäkin, mutta hyvin meni.

Orgalutran tulee sitten myöhemmin mukaan, estää kai munarakkuloita kasvamasta liikaa ja etteivät irtoile omia aikojaan. Ne tulee valmiina ruiskuina, eli ei tarvitse itse laittaa neulaa paikoilleen. Niissä on vähän paksumpi neula kuin puregonissa, mutta niistäkin selviää.

Tsemppiä urakkaan! Mut piti järjissäni se, että tiesin että nyt tapahtuu jotain konkreettista ja mahdollisuudet raskautua on hyvät. Kaksi kertaa olen käynyt nuo läpi ja meillä on 2 lasta :)

Unknown kirjoitti...

Kiitos kommentoijille :)
Kun rauhotuin hieman ja luin sen Puregonin esitteen läpi, niin siinähän sanottiin, että neula vaihdetaan joka kerta. Mä harjoittelin sillä suolalioksella, mikä oli mukana siinä sairaalasta saadussa kassissa, pistin stressipalloon suolaliuosta ja hyvin meni :D
Ei enää jännitä se kynän kanssa säätäminen.

Mellille superkiitos rauhoittavasta ja toivoa antavasta kommentista <3

ja hei, oliko se muuten niin, että kun sen on pistänyt ekan kerran, kynän voi säilöä huoneenlämmössä seuraavaa pistokertaa (huomista varten)?

Annika kirjoitti...

Huoneenlämmössä saa säilyttää, mikäli se ampulli käytetään kokonaisuudessaan muutaman kuukauden (?) sisällä. Jos on siis toiveissa käyttää samaa ampullia mahdolliseen seuraavaan hoitoon, niin pitää olla kylmässä. En nyt muista mikä se aika oli, minkä se avattu ampulli säilyy huoneenlämmössä. Apteekissa kai säilyttävät jääkaapissa, koska eivät voi tietää koska asiakas ne käyttää.

Pari päivää, niin pistäminen sujuu kuin vanhalla konkarilla. Se Puregon-kynä ainakin on tosi helppo ja neula niin ohut, ettei tunnu missään. Tsemppiä!

Melli kirjoitti...

Miten meni pistäminen? Tuli muuten mieleen, että mä olin niin skeptinen, että aina kun illasta lähdin kotoa esim. kauppaan, niin mä otin puregonin ja neulan mukaan, koska ajattelin, että mun säkällä joko auto menee rikki tai tapahtuu jotain muuta etten ehdi kotiin pistämään tarpeeksi ajoissa :)